Terug naar Portfolio >

19 september 2014 | Sevendays

Scholieren debatteren als echte politici op Kleine Prinsjesdag 

  Een troonrede, deftige kleding en een scherp debat. Leerlingen van acht scholen in Nederland vierden vorige week in de Ridderzaal Kleine Prinsjesdag. En die was bijna niet van de echte te onderscheiden.


door Mayke Calis
   

Als een echte vorstin schrijdt koningin van de jeugd Linda Gebels (15) in een blauwe jurk en met een kroon op haar hoofd de Ridderzaal in. De uitgenodigde scholieren staan plechtig op. Op Kleine Prinsjesdag zijn zij de politici. Vooraf hebben ze een debattraining gehad van het Nederlands Debatinstituut. Voor de grote dag hebben de scholieren zich prachtig uitgedost. De jongens strak in pak, de meisjes in deftige jurken. Velen hebben zelfs een hoedje op.

De jeugdkoningin leest haar zelfgeschreven troonrede in delen voor. Tussendoor is het debat. Er wordt gesproken over actuele onderwerpen zoals uitbuiting, asielzoekers en ontwikkelingssamenwerking. Een jury - met daarin onder anderen de Kinderombudsman - let erop of de leerlingen een team zijn, of ze elkaar aan bod laten komen, ze zich vol vuur presenteren en of ze in het debat met nieuwe argumenten komen.

Argumenten voor en tegen
Het Wellant Mavo Stek uit Dordrecht en het Ashram College uit Alphen aan de Rijn reageren op de volgende stelling: Nederland moet zich met ontwikkelingssamenwerking alleen richten op de landen die onze handelspartner kunnen worden. De eerste groep is tegen en de tweede voor. Dat is vooraf zo bepaald. De scholieren hebben in totaal negen minuten en beginnen met één minuut spreektijd. Als iemand te lang praat, gaat de bel. Op school hebben ze de argumenten bedacht en voorbereid. ‘Je kunt mensen beter een hengel geven dan een vis’, zegt een leerling van het Ashram. ‘Soms is het te laat voor een hengel’, bijt de tegenstander van het Wellant terug.
Tijd voor de volgende stelling: Ouders uit Caribisch Nederland mogen hun kind slaan, want dat hoort bij hun cultuur. Het Groene Hart Lyceum uit Alphen aan de Rijn is voor. Een corrigerende tik voel je amper, menen zij. Veel mensen zijn er juist beter van geworden. Het Willibrord Gymnasium is tegen. Een kind slaan ontneemt het zijn zelfvertrouwen en een pedagogische tik wordt vaak een flinke tik. ‘Wij vinden het gewoon walgelijk’, roept Hendrik uit 3 gymnasium geëmotioneerd. De zaal applaudisseert.

Eigen mening opzij
Als het debat is afgelopen, stijgt de spanning: wie gaat er winnen? Het verlossende woord klinkt: Het Groene Hart Lyceum uit Alphen aan de Rijn! De leerlingen vallen elkaar gillend in de armen. Anderen klappen gelaten. De vijftienjarige Lizzy Groenenberg springt met haar vriendin in de rondte. ‘Ik tril helemaal’,  roept ze. Ze denkt dat haar groepje heeft gewonnen omdat ze een hecht team zijn. Ze hebben heel wat uren in de voorbereiding gestoken en steeds bedacht waar de tegenstander mee zou komen.  ‘Je leert je mening opzij zetten. Ik was het namelijk helemaal niet eens met dat je kinderen mag slaan.’
De koningin van de jeugd is na het afronden van haar troonrede de Ridderzaal uitgelopen. Nu staat ze in de foyer. Hoe ze het vond? ‘Gaaf!’ zegt ze stralend. In de voorrondes werd zij uit negen kandidaten gekozen. ‘Met mijn enthousiasme kreeg ik op het einde de hele zaal overeind.’ Zenuwachtig was ze vandaag alleen voor de loopjes door de zaal. ‘Ik was bang dat ik zou struikelen. Ben ook niet zo gewend op hakken te lopen.’